torstai 12. heinäkuuta 2012

Fri vilja

Först tänkte jag att jag ska skriva den här texten på finska men då märkte jag att jag tänker på svenska eftersom jag har läst på svenska. Jag ville skriva mina tankar snabbt upp så jag inte hade tid för att översätta dem. Jag skrev några satser på svenska och tänkte att jag ska översätta dem senare. Men nu märker jag att jag har skrivit hela texten på svenska...
 Jag bestämde att jag skulle läsa en bok på svenska på sommarlovet, så jag lånade en bok av Liza Haglund från min lärare. Boken kallas Att tänka noga - en filosofibok. Den är skrivet för yngre men det är en bra bok för mig därför att jag inte är så bra på svenska... Boken handlar mest centrala filosofiska frågor.
 I den här boken finns ett citat av Artur Schopenhauer:

"En man kan göra det som han vill, men inte vilja det som han vill."

 Jag började fundera vad det betyder. Kan man vilja det som han vill? Om man kunde, kunde två människor avtala att de ska förälska sig i varandra. Men har du någonsin bestämt dig för att bli kär i någon? Jag tror att du svarar "nej". Och om du har försökat, tror jag inte att du har lyckats. Om du har, gratulerar jag dig.
 Om man kunde vilja det som man vill, skulle man välja att vilja ha hälsosamma, miljövänliga och billiga saker. Jag skulle vilja tycka om jogging och att ge alla mina pengar till fattiga människor. Men jag vill inte. Jag kan jogga därför att det är bra för mig eller ge pengar till välgörenhet därför att det är bra för andra människor, men om jag kunde vilja det som jag vill, skulle jag göra de här sakerna därför att jag vill.
 Man kan vilja saker man inte vill vilja. Någon kan vilja att han inte vill äta godis. Andra kan vill att han inte var förälskad i någon han är förälskad i. Att vara förälskad betyder att man vill ha någonting. Premiss 1: "Jag vill inte vara förälskad." Premiss 2: "Jag är förälskad." Slutsats: "Jag kan inte vilja det som jag vill."
 Betyder det att det inte finns någon fri vilja? Existentialism betyder att man inte tror på ödet, att man kan själv bestämma vad man gör. Problemet presenterat ovan är problemet med exiatentialism.

Regina Spektor - Time Is All Around

Kiitos virheiden korjaamisesta kuuluu ruotsinopettajalleni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti